Thursday 16 May 2013

Badan, Cepat Mengantuk, Selalu Letih Serta Tips Cara Mengatasi

Lemah,Letih dan cepat mengantuk...Dalam menjalani kehidupan seharian yang sibuk dan serba pantas,ramai yg mengadu pada saya badan cepat letih ,lesu,tidak bermaya dan bila pulang keje pada waktu petang memang dah tak larat nak buat apa..Antara 7 punca badan lemah,letih dan cepat mengantuk dan cara mengatasinya..

  • Tidak cukup tidur - Setiap malam kita disaran kan tidur 7-8jam.  Jadi Tidur sebagai prioriti untuk mengembalikan tenaga kita
  • Tidak cukup Tenaga - Makan terlalu sedikit,diet keterlaluan juga akan menyebabkan anda lemah.Diet yang seimbang membantu anda untuk mengekalkan tenaga dan juga paras glukosa dalam darah.Apabila paras glukosa dalam darah menjadi rendah,anda akan menjadi lemah dan boleh menyebabkan pitam.
  • Tida ambil sarapan pagi -Mesti,mesti dan mesti wajib ambil SARAPAN PAGI!Ambil sarapan yang simple seperti beberapa keping roti atau telur separuh masak.Supaya  tenaga anda dapat dibekalkan di waktu pagi.Waktu pagilah anda memerlukan tenaga yang berterusan untuk melakukan kerja.Untuk fokus pun anda memerlukan tenaga.
  • Kurang darah merah(anemia) - Dikalangan Perempuan Anemia merupakan penyebab utama mereka sering berasa lemah.Ini kerana mereka akan kehilangan darah ketika datang haid.Biasanya tahap besi(iron) dalam darah akan berkurangan dan meletakkan mereka dalam keadaan berisiko.Sel darah merah sangat penting untuk membawa oksigen keseluruh organ.Lemah,sesak nafas,sering berdebar-debar,adalah simpton anemia.Pergi jumpa dokor jika anda mempunyai simpton-simpton tersebut.Sekiranya disebabkan kurang besi dalam darah,dapatkan iron supplement di klinik-klinik atau makan makanan yang mempunyai kandungan iron yang tinggi seperti daging merah,dan juga kekacang.
  • Tekanan Emosi - Setiap orang pernah mengalami tekanan.Tekanan emosi anda mungkin melihat sekadar memberi kesan kepada emosi sahaja,tetapi ia juga memberi kesan kepada fizikal juga.Lemah,sakit kepala,hilang selera makan adalah simpton yang seringg berlakuakibat tekanan emosi.
  • Terlalu banyak Kafein - Kafein membantu anda segar,dan meningkatkan kadar konsentrasi apabila anda mengambil dos yang tidak keterlaluan.Terlalu banyak kafein di dalam kopi akan menyebabkan kadar degupan jantung bertambah, tekanan darah meningkat dan ada kajian mengatakan terlalu banyak kafein akan menyebabkan anda menjadi lemah.Secara perlahan-lahan turunkan kadar ketagihan anda terhadap kopi.Penurunan secara mendadak menyebabkan anda kembali ketagih dan menyababkan anda bertambah lemah.
  • Dehidrasi - Mudah lemah mungkin disebabkan mikurang pengambilan air kosong.sama ada anda melakukan senaman ataupun bekerja di atas meja,badan anda amatlah memerlukan air.apabila anda dahaga itu bermakna anda dehidrasi.
Untuk mengatasi badan yang cepat letih,lesu,tidak bermaya,sakit-sakit tubuh ini caranya dengan mengambil pemakanan yang sihat setiap haridan bersenam.Namun,gaya hidup yang sibuk,agak menyukarkan anda melakukan dengan konsisten setiap hari.Jesteru pengambilan Supplement ialah pilihan yang tepat.

Apa kata anda cuba vitamin ini —> Energy Booster Set yang terdiri dari Vitalea dan B Complex
 
          Kenapa Vitalea?
  • ✦Kerana Vitalea merupakan multivitamin terbaik yang lengkap dengan semua nutrisi dan zat penting untuk tubuh
    ✦ Memberikan kesihatan menyeluruh untuk tubuh
    ✦ Badan anda lebih sihat dan sukar dijangkiti penyakit
    ✦ Membekalkan tenaga berpanjangan
    ✦ Stamina lebih baik dengan Vitalea
    Kenapa B Complex?
    ✦ Kerana B Complex menukarkan makanan kepada tenaga
    ✦ B Complex berupaya mengurangkan stress
    ✦ B Complex juga meredakan sakit-sakit saraf pada badan
    ✦ B Complex juga membantu mencantikkan kulit anda dan kulit akan kelihatan ‘glowing’



Siapa yang sesuai mengambil set ini?
  • Sesuai untuk semua lelaki dan wanita yang mementingkan kesihatan menyeluruh(termasuk ibu mengandung,ibu menyusu,warga tua, dan pelajar)
  • Sesuai untuk individu yang cepat letih,lesu,tidak bermaya,sakit-sakit badan,lenguh-lenguh badan
  • Sesuai untuk individu yang kerap demam
  • Sesuai untuk individu yang stress dan mudah mengantuk
  • Sesuai untuk pelajar bagi meningkatkan fokus dan mengelakkan mengantuk serta mudah letih
  • Sesuai untuk individu yang sangat sibukdan mengamalkan pemakanan yang tidak seimbang
  • Sesuai untuk ibu mengandung yang hemoglobinnya rendah,kerana vitalea mengandungi zat besi yang penting dalam pembentukkan sel darah merah


Untuk Info & Order. 
Siti Nasuha 
Shaklee Independent Distributor ID 954 311 
Facebook : Ibu Adamalishauni 
WhatsApp / SMS : 012 339 4504 
Blog : adamalishauni.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...